Цифровой день обучения 2024: Революция в образовании

Digital-конференции

Что продолжают делать

Развивать цифровые продукты

О своей работе над IT-платформами и другими цифровыми инструментами для корпоративного обучения говорили разные спикеры — и из EdTech-компаний, и из L&D-подразделений корпораций.

Елена ЛбоваКадр: Digital Learning (dlmeeting.online)

Руководитель корпоративной академии «Почта Банка» Елена Лбова отметила, что в банке продолжается автоматизация всех процессов, сопровождающих обучение:

«Всё, что можно вывести в онлайн без потери качества, всё, что можно оптимизировать с точки зрения работы наших тренинг-менеджеров, — всё это уходит в дистанционные решения».

У Webinar Group самым востребованным продуктом в последние недели, как рассказал CEO компании Александр Альперн, стал сервис для онлайн-встреч Meetings — многие российские заказчики захотели заменить им Zoom и Teams. Поэтому поддержка этого продукта — и в том числе обучение собственных сотрудников работе с ним — в компании сейчас на первом месте.

Спрос вырос и на другие разработанные российскими компаниями инструменты для обучения сотрудников. Импортозамещение софта, которым пользуются корпорации в HR-процессах и обучении, стало главным фокусом направления EdTech/HR-Tech фонда «Сколково». Об этом рассказала директор направления Наталья Царевская-Дякина:

«Мы проводим мероприятия, где у нас с одной стороны садятся HR-руководители или руководители корпуниверситетов, а с другой стороны ― стартапы. Каждому по 5–10 минут питча. И через два часа они уже обмениваются контактами, говорят: „Слушайте, ребята, давайте запускать пилоты, теститься, выходить на какие-то контракты“».

При этом корпорации, отметила Царевская-Дякина, стремятся вместо модели инвестиций в стартапы покупать заинтересовавшие их продукты через сделки M&A, то есть поглощение всей команды. Практически все инвестиции, по её словам, будут свёрнуты «на какое-то время».

Наталья Царевская-ДякинаКадр: Digital Learning (dlmeeting.online)

Обучать лидеров

В начале пандемии в «Почта Банке», рассказала Елена Лбова, разработали специальную программу обучения для поддержки руководителей. Это была серия мероприятий и материалов, которая помогла им сохранить силы в стрессовой ситуации и передать уверенность своей команде.

who is the teaching & learning with AI conference for?

Teaching & Learning with AI is designed for instructors, higher education professionals, researchers, and policymakers who are interested in exploring the potential of AI in higher ed classrooms. If you want to learn more about how you can leverage AI to improve learning outcomes, research, and operations, then this is a must-attend event.

This conference is for faculty, staff who support faculty, and administrators who are on the front lines of teaching. Your voices are needed to shape the future of using AI in teaching and learning.

There are different ways to leverage the power of AI through generated text, images, and products.

And if you work with students, it’s important to understand and discuss how to use these tools to shape the future of teaching and learning across college campuses.

This conference will have a diverse group of experts and thought leaders who will share their insights, ideas, and experiences with using AI in their courses and beyond.

You’ll be able to explore and learn about the latest trends in AI and its potential impact on higher education.

Keynote – Dr. Ray Schroeder

Dr. Ray Schroeder

Dr. Ray Schroeder is a Senior Fellow of the University Professional and Continuing Education Association (UPCEA) and Professor Emeritus at the University of Illinois Springfield (UIS). After several years as an instructor at the University of Illinois at Urbana-Champaign, he came to the university in Springfield in 1977, beginning as an assistant professor, then associate, then full professor, prior to becoming an emeritus professor in 2001. During his tenure, he launched the online learning program at UIS in 1997. He founded the Center for Online Learning, Research and Service and became Associate Vice Chancellor for Online Learning in 2013, a position held until 2021. To continue research, publication and presentations, Ray was appointed Senior Fellow for Online Learning in the Provost’s Office beginning in August 2021, returning to Professor Emeritus in August 2022.

The recipient of numerous national awards and citations for individual excellence and leadership from many associations and entities including the Sloan Consortium (OLC), US Distance Learning Association, American Journal of Distance Education, Illinois Council for Continuing Higher Education, University of Wisconsin and University of Illinois, Ray is the author of book chapters, articles, widely read curated reading lists, blogs, and social media feeds on news and research in online learning/educational technology. Ray is a noted speaker, consultant, researcher, and author on topics related to online learning, emerging educational technologies, and technology-enhanced learning.

He has also recently published articles on the top of generative AI: “This Fall, How Will You Integrate Gen AI Into Your University Work?“, “Productively and Painlessly Integrating Gen AI Into Your Fall Classes“, and “Generative AI in College and Departmental Administration.”

CALL FOR PROPOSALS

Participants from all sectors of higher education are encouraged to submit proposals for short presentations, interactive workshops, and posters related to the practice of Artificial Intelligence (AI) use in college teaching across all modalities (face to face, blended, and fully online). At this conference, we can consider AI-generated text, AI-generated images, and other AI-generated digital products. While other conferences may focus on the research of AI development and programming, this conference is intended to serve the community of frontline faculty members across all disciplines, administrators, instructional designers, and faculty developers in the practice of AI use in higher education settings.

Topics may include:

  1. Teaching models that embrace AI tools
  2. Academic integrity and grading
  3. Faculty using AI to create course content
  4. Faculty development and support
  5. Copyright, ownership, and provenance
  6. Ethical considerations
  7. Building AI applications for education
  8. Institutional policies
  9. Discipline-specific implementations of AI

Note: because this is primarily a SHARING conference, sessions are short. Also, priority will be given to proposals that have clear ideas for take-aways that participants can use in their own teaching. Keep in mind that AI will continue to develop and evolve.

The event, which is face-to-face only, has two formats:

  • 25-minute interactive sessions for short presentations that challenge participants to discuss deeper, not-easily-answered questions about AI in the college classroom.
  • Poster sessions will feature visual presentations on both research and sharing topics. Posters can include sharing teaching practices (tips, strategies, and policies) or findings (pilots, preliminary findings, SoTL, meta-studies, theoretical studies, or IRB-type human research) on topics related to AI in higher education. Posters may be digital or print.

The call for proposals opens November 15, 2023 and closes 11:59pm on January 26, 2024. Notices of acceptances will be distributed by February 23, 2024.

Что остановили

Рутинное обучение (но не везде)

Об этом сказал Александр Альперн. По его словам, обучение сейчас — явно не то, о чём болит голова, когда все заняты решением ключевых для бизнеса проблем.

В Webinar Group тоже в целом не до обучения сотрудников, за исключением того, которое упоминалось выше (по работе с сервисом Meetings, спрос на который вырос).

С Александром Альперном согласились не все участники. Так, директор по развитию персонала «Ростелекома» Екатерина Барабанова уверенно заявила: «Мы глобально ничего не останавливаем. У нас обучение идёт — то, которое было запланировано».

Екатерина БарабановаКадр: Digital Learning (dlmeeting.online)

Разработку собственных продуктов с нуля

Это отличительная особенность кризиса, отметил технический директор «Лабмедиа» Александр Рябинин:

«Нужно учиться быстро реагировать, быстро давать решения, а это делается только за счёт готовых продуктов — разработанных и уже испытанных систем, которые дают результат, не уходя в долгую разработку».

Чего ждут

Отечественных IT-инструментов с нужными функциями

Платформы для обучения, создания курсов, как и цифровые инструменты более широкого профиля — те же сервисы видео-конференц-связи, — нужны всем

И с уходом из России части привычных поставщиков стало как никогда важно, чтобы необходимые продукты разработали и поддерживали российские команды. «Раньше это была nice-to-have-опция, а сейчас это must have», — подчеркнула Екатерина Барабанова.

Кадр: Digital Learning (dlmeeting.online)

Но это не значит, отметила она, что компании готовы тестировать любое решение только потому, что оно российское. Разработчику нужно точно попасть в потребности клиента:

«Постарайтесь понять, что импортозамещают, какая именно „боль“ в этом импортозамещении. Например, если импортозамещают Zoom, скорее всего, в Zoom суперважный функционал — деление одновременное по комнатам и возвращение. Если у вас нет этого функционала, то не надо предлагать „просто платформы для трансляции“ — уже есть Webinar.ru с гораздо более богатым функционалом».

Александр Альперн считает иначе. По его мнению, потеря доступа к привычным сервисам может стать возможностью избавиться от каких-то устаревших подходов, которые в них применялись по инерции. Может быть, российским разработчикам не стоит воспроизводить популярные у аудитории иностранные продукты, а надо сразу шагнуть дальше? Так, считает он, случилось в своё время с цифровыми платежами: «Россия — лидер по цифровым платежам. <…> Почему? Потому что чековых книжек не было. Эту перепрыгнули».

Эту мысль поддержала Наталья Царевская-Дякина: не всегда от импортозамещения ждут, чтобы было дешевле иностранного продукта. Иногда заказчикам нужны уникальные решения, не такие, как были доступны в зарубежном софте. И в поисках этих решений корпорации готовы работать с большим числом российских разработчиков и интегрировать разные инструменты в одну систему. Царевская-Дякина посоветовала IT-компаниям учитывать этот тренд:

«Это не просто импортозамещение — это готовность отказаться от одного большого продукта и сделать мощное интегрированное решение, взаимоувязать несколько продуктов. Поэтому призыв к компаниям, которые поставщики, которые российские вендоры: интегрируйтесь друг с другом, выходите вместе на заказчика».

Развития онлайн-обучения, в том числе в новых темах

Цифровые инструменты в обучении останутся востребованы — в этом были уверены все спикеры. Во многом уверенность основана на экономичности этого формата. Например, Елена Лбова рассказала, что в прошлом году «Почта Банку» удалось сэкономить 960 млн рублей, отказавшись от очного обучения (а значит, командировок) на одной из программ.

Екатерина Барабанова из «Ростелекома» тоже видит перспективу в решениях, которые снижают затраты:

«Нужно внимательнее смотреть на метрики. Нужно плотнее общаться с бизнесом. <…> Усилить работу с аналитикой и по бизнес-результатам. Потому что вы всё равно столкнётесь с тем, что доказывать бизнесу свою ценность, доказывать ценность своих решений».

Главными «быстрыми и дешёвыми» форматами, с её точки зрения, будут тексты и картинки, поэтому в командах по разработке курсов будут востребованы копирайтеры, иллюстраторы, UX-дизайнеры.

Александр РябининКадр: Digital Learning (dlmeeting.online)

Александр Рябинин добавил, что вырастет спрос на технологии онлайн-обучения инженерным специальностям. Конечно, подчеркнул он, в основном обучение по ним должно быть очным. Но если по ним вырастет общий спрос, более востребованными станут и онлайн-инструменты как дополнения к очным занятиям.

Появления возможностей

Оптимистичнее всех на дискуссии высказывался руководитель iSpring Юрий Усков. Он уверен, что за счёт того, что в экономике появятся «пустые места», будет рост. Правда, в каких именно направлениях его ожидать, он затруднился ответить:

«Сейчас пока нет какой-то аналитики . Сейчас все немножко в ахтунге. Люди не знают, что делать. „Подмёрзли“. Но это же пройдёт, ситуация прояснится».

Прямо сейчас, подчеркнул Усков, для его компании открылись новые возможности найма — появился шанс заполучить тех профессионалов, которые остались без работы после ухода с рынка западных игроков.

Общую практическую позицию в конце дискуссии подытожила Елена Лбова. Она призвала коллег в любой рабочей деятельности начинать с конца — с точного представления о результате работы. А раз пока загадывать далеко вперёд не получается, пусть это будут хотя бы небольшие результаты в краткосрочной перспективе: «Однозначно, видение будущего должно быть. Но мы понимаем, что сейчас можем идти только маленькими шагами. Потому что никто не знает, что будет завтра».

User Experience

Headline sponsor, QA ltd work with partner institutions from ‘the ground up’ to create optimally blended degrees with employability at the core. Their approach is to collaborate to provide a ‘considered user experience’. CEO Simon Nelson shared the three valuable lessons learned from the development work QA has undertaken:

1) Convenience is key – making resources on-demand transforms the flexibility and value of content.

2) Established brand is everything – don’t change your institutional brand, build it up and out by developing the brand’s digital presence and enhancing your existing consumers’ relationship.

3) Responsibility first – shape content in collaboration with the broadest selection of users possible.

Previous events:

Did you miss an event? No worries, I have collected a list of available resources here.

Coursera Virtual Conference
April 21, 2020 | Recordings

EADTU Webinar on Joining Online Education
April 21, 2020 | Recordings

21st Century Math: Engaging Online Students in Multi-sensory Learning
April 23, 2020 |  | Recordings

EADTU-EU Online Summit
April 30, 2020 |  | Recordings

Webinar | Facebook and Higher Education Partnerships
May 07, 2020 | Recordings

EdTechX Summit Online
May 12-13, 2020 | On-demand-content

Affordable Degree-at-Scale SymposiumMay 13, 2020 | Program

Rutgers Online Learning Conference 2020
June 1, 2020 | Recordings

Learning from Disruption: Exploring what Counts in Higher EducationJune 3-4, 2020 | Recordings

Webinar on Instructional Design And Course Planning for OER
June 10, 2020 | Program | On-demand-content

ICELW 2020
June 10-12, 2020 | Program | Recordings

OLC Innovate 2020 Virtual Conference
June 15-26, 2020 | Program | Recordings

June 17-18, 2020

29th EDEN ANNUAL Conference 2020June 21-24, 2020 | Program | Recordings

The Future of EdTechJune 30, 2020 | Program

July 6-10, 2020 |  | Recordings

Course Hero Virtual Education Summit 2020 
July 29-31, 2020 | Program | Recordings

Learning @ Scale 2020August 12-14, 2020 | Program | Recordings | Proceedings

ALT Online Summer Summit 2020August 26-27, 2020 |  | Recordings

Corporate Learning and Development: The Boston Consulting Group CaseSeptember 10, 2020 | Recording

European Conference on Technology Enhanced LearningSeptember 14-18, 2020 | Program | Some recordings | Proceedings

(HHE)
September 16, 2020

ASU+GSV SummitSeptember 29 – October 1 & 8, 2020 | Program | On-demand-content

Learning with MOOCS VIISeptember 30 – October 2, 2020 | Program | Recordings

The L&D profession: New Competencies for a new realityOctober 1, 2020 | Recording

ISTE Creative Constructor Lab VirtualOctober 3 – 10, 2020 | Program 

October 6 – 7, 2020 |

University:Future Festival: Learning, Systems and the New NormalOctober 6-8, 2020 | Program | Recordings

EADTU IHE2020 Conference
October 28 – 30, 2020 |  | Recordings

Webinar: Building Authentic Confidence in the WorkplaceNovember 10, 2020 

November 18-19, 2020 | Program

Reimagine EducationDecember 8 – 10, 2020

Learning And Development Strategy at NovartisDecember 11, 2020 3pm – 4pm CET

ASEM: MOOC’s Stakeholders Forum 2020
December 17, 2020

OEB – Sharing the Future of Learning
December 2-4, 2020 | Program | Recordings 

AGENDA

Agenda at a Glance:

Sunday, September 24, 2023

Times (EST) Daily Events
8:00 – 4:00 Registration (Pegasus pre-function area)
8:00 – 9:00 Buffet Breakfast
9:00 – 10:00 Keynote Address: Dr. Ray Schroeder
10:15 – 11:15 Concurrent session #1
11:30 – 12:30 Concurrent session #2
12:30 – 1:30 Buffet Lunch
1:30 – 3:00 AI Poet and Photo Booth (#TeachWithAI2023)
1:30 – 2:30 Concurrent session #3
2:45 – 3:45 Concurrent session #4
4:00 – 5:00 Reception*, Poster Session, & Vendor Expo
*Open bar reception; Dinner on your own

Monday, September 25, 2023

Times (EST) Daily Events
8:00 – 4:00 Registration (Pegasus pre-function area)
8:00 – 9:00 Buffet Breakfast
9:00 – 10:00 Concurrent session #5
10:15 – 11:15 Concurrent session #6
11:30 – 12:30 Concurrent session #7
12:30 – 1:30 Buffet Lunch. Speaker: Dr. Michael Johnson
1:30 – 3:00 AI Poet and Photo Booth (#TeachWithAI2023)
1:30 – 2:30 Concurrent session #8
2:45 – 3:45 Concurrent session #9
4:00 – 5:00 Closing Speaker: Dr. Sid Dobrin
5:00 – 5:15 Closing Thoughts, Raffle, & Conference Gift

Plenaries

Delegates at the University of Leeds attended keynotes, interactive panels, live demonstrations, peer discussions, practical workshops and networking events. The opening night panel and keynote addresses set the tone for the event. Simone Buitendijk, Vice-chancellor and President of the University of Leeds encouraged delegates to consider championing collaboration between institutions. She urged us to reject competition and the embedded culture of academic rivalry. Buitendijk suggested that how we unite in response to changing times was the most pressing question of the week. Later in the conference, panels unpacked this larger question into a series of more nuanced issues. These included, do we as a sector start again from scratch or remediate as we go? What role does the student voice have in curriculum design? How do we prepare students for flexible futures?  How can we address ethical issues and support marginalised students?

Closing – Sid Dobrin

Dr. Sid Dobrin

Dr. Sid Dobrin is a Professor and Chair in the Department of English at the University of Florida. Positioned within writing studies, Dobrin’s research focuses on aspects of the Digital Humanities and Environmental Humanities. Specifically, his work considers the relationship between writing and emerging technologies, such as Artificial Intelligence (AI), Augmented Reality (AR), and Virtual Reality (VR). Dobrin is the Founding Director of the Trace Innovation Initiative, a research hub that studies emerging writing technologies such as AI, AR, and VR. Dr. Dobrin has been named a Digital Thought Leader by Adobe. He is also a member of the Florida Institute for National Security (FINS), part of UF’s AI Initiative.

Что начинают

Создавать учебные программы для внешней аудитории

Об идеях «Ростелекома» по этому направлению много рассказала Екатерина Барабанова. По её словам, это практичный шаг для поддержания лояльности клиентов и партнёров:

«Рано или поздно кризис закончится, а воспоминания о том, что вы выступили по-партнёрски, останутся. Подумайте, чем ваша компания может быть полезна вашим клиентам или людям, которые вам потенциально интересны для найма или в будущем могут быть интересны, если у вас сейчас наём заморожен. В любом случае если вы хотите остаться на рынке, то вокруг вас создаётся какое-то комьюнити

Поэтому, — продолжила свою мысль Екатерина, — важно, какие коммуникации компания создаёт с этим комьюнити».

Барабанова подчеркнула, что «Ростелеком» уже выходит с предложениями о поддержке, в том числе в сфере обучения, к своим партнёрам из малого и среднего бизнеса. Среди потенциально интересных для клиентов решений она назвала программы по переквалификации, карьерные консультации для студентов, бесплатные занятия по английскому языку, помощь с подготовкой резюме.

Upcoming events:

The 11th International Learning analytics and Knowledge Conference
April 12 – 16, 2021

This is the yearly conference by the Society for Learning Analytics Research (SoLAR), offered to learning analytics researchers and practitioners to share learning analytics research and practice. This year’s edition is organised by University of California, Irvine with the thematic focus: “The impact we make: The contribution of learning analytics to learning”. The deadline for full and short research papers, practitioner reports, and workshop/tutorial proposal submissions is November 1st, 2020. Check more deadlines here. To check previous conference proceedings, please check this list.

Digital First

A popular panel theme was a call to action for a ‘digital first’ approach to teaching and learning.  We heard that the University of Edinburgh captures all lectures in a digital format as standard. This practice began during the pandemic and remains for current students who quickly developed an appetite for ‘anytime’ study. At Arden University where the portfolio consists of 60% blended and 40% fully online degrees, all programmes are digital by default. The small amount of face-to-face classroom time provided is for enhancement, added value, rather than core instruction.

The host, the University of Leeds has made a commitment to a ‘digital by default’ approach. This pledge applies to all parts of the student journey: content delivery, exam submission, marking and feedback. Leeds approved this commitment in September 2021 although the plan had been proposed prior to the pandemic. Now, when designing modules, all staff ask themselves the question, ‘Can it be digital?’ If the answer is ‘yes’, it should be. As a result, most faculties have rejected closed book, in person, paper exams. If a digital format is unavailable, Leeds makes a provision to digitise papers at the end of the session. Investment has been made into tools such as Gradescope which digitises paper assets such as Lab Books for STEM subjects.

ai is disrupting higher education: what can/should you do about it?

Whether you’re a teaching faculty member, educational developer, instructional designer, instructional technologist, or administrator, the role that AI will play in the future of higher education is sure to affect you.

You know that students and faculty across the country are embracing its power to both embolden and disrupt the status quo. How you handle it as an educator can prove difficult. That’s why it’s imperative to connect with one another and have frank conversations about harnessing the power of AI to improve faculty and student success.

The conference centers discussion around the myriad of ways AI impacts teaching and learning methods in the following tracks:

Artificial Intelligence

Of course, the hottest topic of the conference was AI, in particular the rise (and perceived threat) of the chatbot, ChatGPT. Wei Li, Vice-president and general manager of Intel and Aaron Yaverski, regional vice-president of Turnitin both spoke of how AI is enhancing human intelligence, performance and productivity. Wei Li suggested that its arrival represents a key shift in human-centred effort that universities must respond to. Questions to consider include: how do we embrace this shift rather than fear it? How do we use these new tools effectively? What do we do with the data that these tools can harness?

In the Turnitin panel, discussions centred on the issue of academic integrity and the possibility of students using AI to ‘cheat’. Consensus amongst the academic staff present was that the most sensible approach was to embrace the tool and work with students to assess how and when it can be usefully employed. Our responsibility is to teach our students how to harness its power. The conversation took an interesting turn when a delegate suggested that the increased and ubiquitous use of these technologies may even influence future speaking and writing styles, resulting in the impossibility of detecting an ‘artificial’ style. The main takeaway was that in terms of assessment, maybe the time has finally come for higher education, industry and policy leaders to consider just how much they should rely on text as the basis of assessment and what useful and authentic assessment actually looks like in today’s rapidly changing landscapes.

Networking Lunch
Digital Universities Conference 2023

The inconvenient imposter …igniting your confidence

Birmingham 12th May

Karen Howie and myself attended the UCISA Women in Tech conference. We travelled down to Birmingham late afternoon by train on the 11th for a 9:30 start the following morning.

The conference was very well attended and the introduction started with the fact that women particularly suffer from imposter syndrome.

Many of the speakers talked about their personal experiences. I’ve selected my personal highlights of the day below.

10:00 Confidence snakes and ladders, Avril Chester

This started where the speaker had her back to the audience. Avril made it like she was talking to herself ‘I can do this… no I can’t’.

She talked about the pressure we often put on ourselves, how your own confidence holds you back. ‘You never lose, you either win or you learn.’

Stop comparing yourself with others, and beating yourself up.

We were all asked to stand up, firstly we had to stand like we had no confidence, so we all slouched. Then we were asked to be confident so we all stood up straight with our shoulders back and that certainly made me feel better. So I have to remember, shoulders back!

Remind yourself what you are good at. I really need to talk to myself about this one.

Avril was very engaging and this was a great start to the conference.

13:05 Foster the imposter, Jake Dovey

This was one of the break out sessions.

Jake’s talk was about diversity in the workplace, and called an all male team ‘toxic’ in the tech environment.

He discussed the recruitment process and how changing the language and structure of job adverts could encourage more women to apply for more technical roles. The best candidates are often put off if they don’t have everything the advert says even if it is desirable rather than essential. There are many words which also put individuals off.

I must admit I look at job adverts now and don’t think I’m suitable for many of them.

Textio is a gendered language decoder, which Jake used for many of his job adverts, it helps spot these words and suggest others. Unfortunately it is no longer free but there are alternative decoders out there.

Jake was also very engaging and what he is doing is really important, I hope it happens everywhere, not just in Universities. In fact a member of the audience asked if they could go and work for him!

The conference was filmed (not available yet).

WiT22 Conference / Digital Learning Applications and Media by blogadmin is licensed under a Creative Commons Attribution CC BY 3.0

Оцените статью