Цифровые гуманитарные науки: взгляд на будущее на конференции

Digital-конференции

History

The first joint conference was held in 1989, at the University of Toronto—but that was the 16th annual meeting of ALLC, and the ninth annual meeting of the ACH-sponsored International Conference on Computers and the Humanities (ICCH).

The Chronicle of Higher Education has called the conference «highly competitive» but «worth the price of admission,» praising its participants’ focus on best practices, the intellectual community it has fostered, and the tendency of its organizers to sponsor attendance of early-career scholars (important given the relative expense of attending it, as compared to other academic conferences).

An analysis of the Digital Humanities conference abstracts between 2004 and 2014 highlights some trends evident in the evolution of the conference (such as the increasing rate of new authors entering the field, and the continuing disproportional predominance of authors from North America represented in the abstracts). An extended study (2000-2015) offer a feminist and critical engagement of Digital Humanities conferences with solutions for a more inclusive culture. Scott Weingart has also published detailed analyses of submissions to Digital Humanities 2013, 2014, 2015, and 2016 on his blog.

I. Основная информация

Европейская ассоциация цифровых гуманитарных наук (EADH) приглашает к подаче заявок на свою вторую конференцию, которая пройдет 21-25 сентября в Сибирском федеральном университете, в Красноярске.

Организаторы планировали провести конференцию в 2020 году. Из-за пандемии конференция была отложена. Учитывая неопределенность ситуации, с самого начала мы планируем гибридную конференцию. При соответствующих обстоятельствах мы проведем виртуальную конференцию. 

Сайт конференции: https://eadh2020.org/ (впоследствии https://eadh2020-2021.org/)

Принимаются материалы и презентации на английском, французском, немецком, итальянском, испанском и русском языке.

Подача заявок: заявки подаются через ConfTool, https://www.conftool.com/eadh2020/  

Крайний срок подачи заявок 23:59 GMT 10 января 2021.

Период рассмотрения: 18 января ‒ 28 февраля 2021 года.

Оповещение об одобрении: 29 марта 2021 года.

Запланированные даты конференции

Предконференционные семинары: 21-22 сентября 2021 года.

Конференция: 22-24 сентября 2021 года.

Экскурсии: 25 сентября 2021 года.

Тема конференцииДанные в междисциплинарном пространстве

Основным предметом гуманитарных научных исследований всегда была каталогизация и систематизация унаследованных культурных знаний, а также контекстуализация их в определенном времени и месте. В условиях взрывного роста количества объектов исследования и их беспрецедентной доступности из любой точки земного шара, ученые сталкиваются с серьезной проблемой, когда начинают рассматривать их в столь неожиданном масштабе, они обращаются к количественным и вычислительным методам и, в конечном итоге, следуют примеру естественных наук, бизнеса и промышленности.

Не только объем данных, но и их разнообразие создает сложности для привычных вычислительных и количественных подходов, которые требуют для корректной работы функциональной совместимости, агрегирования и представления в рамках одной платформы, ‒ будь то разнообразие, присущее мировому культурному наследию или разнообразие эпистемологических подходов, разнообразие социальных вопросов, которыми зачастую пронизаны академические трактовки, или повсеместное многоязычие.

Более того, как показывает продолжающаяся пандемия, способы сбора данных, моделирования, анализа, контекстуализации, репрезентации, визуализации данных и сообщения о результатах работы обществу, особенно во время кризиса, крайне нуждаются в изучении с точки зрения гуманитарных и социальных наук. 

На практике сложная междисциплинарность цифровых гуманитарных наук часто затрудняет принятие организационных и политических решений, таких как определение места соответствующих кафедр в структуре университета или выбор лучших стандартов для учебных программ цифровых гуманитарных наук. Это сводит на нет попытки устранить недооценку общих результатов цифровых гуманитарных наук (баз данных, программного обеспечения) государственными программами оценки качества и получать специализированные гранты, а не балансировать на периферии традиционных гуманитарных наук и информатики.

Все эти задачи, как творческие, так и рутинные, привели к появлению широкого спектра деятельности на всех уровнях: институциональном, государственном, действующем в рамках определенного языкового сообщества или консорциума конкретного проекта. Найти источник радости и вдохновения в разнообразии — задача конференции EADH2021 в Красноярске!

Ключевые докладчики конференции

  • Уиллард Маккарти, заслуженный профессор Королевского колледжа Лондона, Великобритания, адъюнкт-профессор Университета Западного Сиднея, Австралия.

  • Диана Ройг-Санз, профессор кафедры искусств и гуманитарных наук Открытого университета Каталонии, Барселона, Испания

Lightning talks

The AVinDH workshop also included “lightning talks” in which the participants presented their ongoing AV-related research:

  • Manuel Burghardt, from the Computational Humanities Group at Leipzig University, introduced the “Scalable MovieBarcodes,” an exploratory interface for the analysis of movies.
  • Nanne van Noord, from Amsterdam University, described the “Sensory Moving Image Archive” (SEMIA) project, and how they used computer vision to analyse non-verbal syntactic features in moving image material.
  • Joanna Byszuk, a stylometrist from the Institute of Polish Language, introduced her work on Distant reading television, “a stylometry of textual layer of television shows and a few problems related to its representativeness, features, and authorship.”
  • Susan Aasman, media scholar from Groningen University, presented work-in-progress of the research project «Intimate histories; a web-archaeological approach to the early history of YouTube.»
  • Melvin Wevers, postdoctoral researcher in the Digital Humanities Lab at the KNAW Humanities Cluster, explained why “drawing boxes” is difficult, showing the challenges of using computer vision for the identification of people’s gender, to be used in the subsequent study of gender representation in newspaper advertisements.
  • Liliana Melgar, from Utrecht University and The Netherlands Institute for Sound & Vision (NISV), also on behalf of Mari Wigham, data scientist from NISV, both working for the CLARIAH project, argued on how the CLARIAH Media Suite’s graphic user interface (GUI) should work in combination with Jupyter Notebooks, facilitating the analysis of audiovisual data in a flexible and transparent way.

Organisation

Steering committee

  • Darja Fišer (chair), Faculty of Arts, University of Ljubljana and Institute for Contemporary History
  • Simon Dobrišek, Faculty of Electrical Engineering, University of Ljubljana
  • Tomaž Erjavec, Jožef Stefan Institute
  • Andrej Pančur, Institute for Contemporary History
  • Matej Klemen (student section), Faculty for Computer Science and Informatics, University of Ljubljana
  • Aleš Žagar (student section), Faculty for Computer Science and Informatics, University of Ljubljana
  • Špela Arhar Holdt, Faculty of Arts, University of Ljubljana
  • Petra Bago, Faculty of Arts, University of Zagreb
  • Vuk Batanović, Faculty of Electrical Engineering, University of Belgrade
  • Zoran Bosnić, Faculty of Computer and Information Science, University of Ljubljana
  • Narvika Bovcon, Faculty of Computer and Information Science, University of Ljubljana
  • Václav Cvrček, Institute of the Czech National Corpus, Charles University in Prague
  • Jaka Čibej, Faculty of Arts, University of Ljubljana
  • Helena Dobrovoljc, Fran Ramovš Institute of the Slovenian Language, ZRC SAZU
  • Kaja Dobrovoljc, Faculty of Arts, University of Ljubljana
  • Jerneja Fridl, ZRC SAZU
  • Polona Gantar, Faculty of Arts, University of Ljubljana
  • Vojko Gorjanc, Faculty of Arts, University of Ljubljana
  • Jurij Hadalin, Institute of Contemporary History
  • Miran Hladnik, Faculty of Arts, University of Ljubljana
  • Ivo Ipšić, University of Rijeka
  • Mateja Jemec Tomazin, Fran Ramovš Institute of the Slovenian Language, ZRC SAZU
  • Alenka Kavčič, Faculty of Computer Science, University of Ljubljana
  • Iztok Kosem, Faculty of Arts, University of Ljubljana
  • Simon Krek, Artificial Intelligence Laboratory, Jožef Stefan Institute
  • Jakob Lenardič, Faculty of Arts, University of Ljubljana
  • Nikola Ljubešić, Department of Knowledge Technologies, Jožef Stefan Institute
  • Nataša Logar, Faculty of Social Sciences, University of Ljubljana
  • Matija Marolt, Faculty of Computer and Information Science, University of Ljubljana
  • Sanda Martinčić Ipšić, University of Rijeka
  • Maja Miličević Petrović, University of Bologna
  • Dunja Mladenić, Artificial Intelligence Laboratory, Jožef Stefan Institute
  • Matija Ogrin, Institute of Slovene Literature and Literary Sciences, ZRC SAZU
  • Matevž Pesek, Faculty of Computer Science, University of Ljubljana
  • Dan Podjed, Institute of Slovenian Ethnology, ZRC SAZU
  • Senja Pollak, Department of Knowledge Technologies, Jožef Stefan Institute
  • Ajda Pretnar Žagar, Faculty of Computer Science, University of Ljubljana
  • Marko Robnik Šikonja, Faculty of Computer and Information Science, University of Ljubljana
  • Tanja Samardžić, University of Zurich
  • Miha Seručnik, Milko Kos Historical Institute, ZRC SAZU
  • Mirjam Sepesy Maučec, Faculty of Electrical Engineering and Computer Science, University of Maribor
  • Marko Stabej, Faculty of Arts, University of Ljubljana
  • Branislava Šandrih Todorović, Faculty of Philology, University of Belgrade
  • Mojca Šorn, Institute of Contemporary History
  • Janez Štebe, Faculty of Social Sciences, University of Ljubljana
  • Simon Šuster, University of Melbourne
  • Daniel Vasić, University of Mostar
  • Darinka Verdonik, Faculty of Electrical Engineering and Computer Science, University of Maribor
  • Andrej Žgank, Faculty of Electrical Engineering and Computer Science, University of Maribor
  • Jerneja Žganec Gros, Alpineon d.o.o.
  • Branko Žitko, Faculty of Science, University of Split

14:45 – 16:15

Участники:

Горбунов Александр Александрович

Студент Тюменского государственного университета

Определение тональности текста с учетом аспектов на материале англоязычного политического дискурса

Маслова Мария Дмитриевна

Студентка Уральского федерального университета имени первого Президента России Б.Н. Ельцина

Создание корпуса диалектных текстов как способ сохранения наследия исчезающих деревень

Апросимов Николай Андреевич

Индивидуальный предприниматель, резидент ГАУ «Технопарк Якутия», автор и создатель медиаплатформы AYANA переводчика с русского на эвенкийский язык

Голосовая роботизированная медиаплатформа переводчик с русского на эвенкийский язык, работающий на основе искусственного интеллекта

Баракат Мхд бараа и Мхд Махер Ахмад Рамадан Алшаар

СтудентТюменскогогосударственногоуниверситета

Using visual impact to send marketing messages to the consumers memory

Схиртладзе Алина Викторовна

Аспирантка Казанского (Приволжского) федерального университета

Оценка сформированности речи у дошкольников, взаимодействующих с электронными гаджетами

Ярмак Ольга Валерьевна

Кандидат наук, Севастопольский государственный университет

Севастополь в исторической памяти Великой Отечественной войны: анализ медиапространства

Федоскин Андрей Владимирович

Аспирант Смоленского государственного университета

Метод лексических комбинаций при анализе поэзии на примере «древнеримских» стихотворений смоленского литобъединения «Персона»

Курилова Екатерина Владимировна

Студентка Сибирского федерального университета

Донина Ольга Валерьевна

Кандидат наук, Воронежский государственный университет

Компьютер — автор?

Restrictions removed

The Swedish government has announced that all restrictions regarding the Covid-19 pandemic will be removed on 9 February 2022 since “Covid-19 should no longer be classified as a public and socially dangerous disease”. Read the official statement here: https://www.krisinformation.se/en/news/2022/februari/nyrestrictions-removed-on-9-february 

This means that there are no specific rules or regulations at place affecting conferencing in Sweden. Regarding travel, there are no longer an entry ban from an EU/EEA country, but from the rest of the world the entry ban is in effect till 31 March 2022. 
 
We look forward to welcoming you to Uppsala in March, as physical or online participant. For more info regarding staying and things to do in Uppsala, see the Visiting Uppsala page.
 

About

The Slovenian Language Technologies Society (SDJT), the Centre for Language Resources and Technologies at the University of Ljubljana (CJVT), the Institute of Contemporary History (INZ) and the research infrastructures CLARIN.SI and DARIAH-SI are organising the conference “Language Technologies and Digital Humanities” on 15th and 16th September 2022. The biennial conference “Language Technologies” was first held in , with the thematic expansion to Digital Humanities introduced in 2016.

Thematic areas of the conference

The conference aimes to bring together researchers from various backgrounds and methodological frameworks. The main topics will include but are not limited to:

  • Speech and other mono- and multilingual language technologies
  • Digital linguistics: translation studies, corpus linguistics, lexicology and lexicography, standardisation
  • Digital humanities and historical studies, ethnology, literary studies, musicology, cultural heritage, archaeology, and fine arts
  • Digital humanities in education and digital publishing

We welcome submissions that present guidelines, research, good practices, projects and results in these areas. The conference will also include invited lectures, a student section, and roundtables on topics related to the conference. The official languages of the conference will be Slovene and English.

Tutorials

The AVinDH workshop included parallel tutorials and short “lightning” talks. The slides and materials are linked from the workshop’s web page. These were the tutorials:

CLARIAH Media Suite

Julia Noordegraaf, Jasmijn van Gorp and myself presented a tutorial about using the CLARIAH Media Suite, showing the potential of using the automatic speech transcripts (ASR), retrieved from the Speech Recognition and Scholarly Research: Usability and Sustainability that are progressively being added to The Netherlands Institute for Sound & Vision audiovisual collection, and made available to researchers via the Media Suite. The tutorial showed, from a source and tool criticism perspective, how the Media Suite makes it possible to search AV content using the ASR transcripts.

Participants were invited to reflect (using the tools provided for metadata inspection) on the consequences of doing research with automatic annotations which are constantly growing (but often “incomplete”), and cannot be 100% accurate. The DH2019 opening keynote by scholar Francis B. Nyamnjoh reflected precisely about the concept and feeling of “incompleteness,” and how incompleteness is natural and unavoidable in digital humanities.

Online social media activity based on material produced by public broadcasters

Bernhard Rieder and Thomas Poell (University of Amsterdam) exemplified how to do research about online social media activity based on material produced by public broadcasters. They explained how they extracted and used YouTube data (with one of the tools offered by the Digital methods initiative at the University of Amsterdam) in combination with broadcast programs from The Netherlands Institute for Sound & Vision’s archive, which is made available to researchers via the CLARIAH Media Suite. Their project on the European refugee crisis (from 2013), consisted of finding YouTube clips from public broadcasters by means of matching the automatic speech transcripts, and on the analysis of the related online social media activity.

Distant Viewing Toolkit

Lauren Tilton and Taylor Arnold’s tutorial on using the “Distant Viewing” Toolkit for the analysis of images using deep learning. The tutorial offered the participants the opportunity to learn the basics of image processing in Python, the concepts of deep learning for images, and to apply the Distant Viewing toolking to moving Images.

Media Ecology Project

An introduction to the Media Ecology Project (MEP) and a practical hands-on tutorial with the Semantic Annotation Tool (SAT) was given by John Bell and Mark Williams. The participants learned how to easily embed the SAT annotation client, “waldorf.js” plugin (“a drop-in module that facilitates the creation and sharing of time-based media annotations on the Web”) in any website that streams video content. These annotations can be stored and made collaboratively thanks to the SAT “statler” server. 

Conferences

Year Location Links Observations
1990 University of Siegen, Germany program June 4–9
1991 Arizona State University, Tempe, Arizona, USA program March 17–21
1992 Oxford University, Oxford, England program 5–9 April
1993 Georgetown University, Washington, DC, USA program June 16–19
1994 Sorbonne, Paris, France program April 19–23
1995 University of California, Santa Barbara, California, USA program July 11–15
1996 University of Bergen, Norway website June 25–29
1997 Queen’s University, Kingston, Ontario, Canada website June 3–7
1998 Lajos Kossuth University, Debrecen, Hungary website July 5–10
1999 University of Virginia, Charlottesville, Virginia, USA website June 9–13
2000 University of Glasgow, Scotland, UK website July 21–25
2001 New York University, USA website, June 13–16
2002 University of Tübingen, Germany website July 23–28
2003 University of Georgia, Athens, Georgia, USA website May 29 — June 2
2004 University of Gothenburg, Sweden website June 11–16
2005 University of Victoria, British Columbia, Canada website June 15 — June 18
2006 Sorbonne, Paris, France website July 5–9
2007 University of Illinois, Urbana, Illinois, USA website June 2–8
2008 University of Oulu, Finland website June 25–29
2009 University of Maryland, College Park, Maryland, USA website June 20–25
2010 King’s College London, UK website July 7–10
2011 Stanford University, California, USA website June 19–22
2012 University of Hamburg, Germany website July 16–22
2013 University of Nebraska-Lincoln, USA website July 16–19
2014 University of Lausanne and EPFL, Switzerland website July 8–12
2015 University of Western Sydney, Australia website June 29-July 3
2016 Jagiellonian University and Pedagogical University of Kraków, Poland website July 10–16
2017 McGill University and l’Université de Montréal, Canada website August 1–4
2018 El Colegio de México, UNAM, and Red de Humanidades Digitales (RedHD), Mexico website June 24-July 1
2019 Utrecht University, Netherlands website July 9–12
2020 Carleton University and University of Ottawa, Canada website July 22–24
2021 Local virtual conferences website
2022 The University of Tokyo, Japan website
2023 University of Graz, Austria website
2024 George Mason University, Washington DC, USA

2023-24 IDRH Digital Humanities Fellows Competition

Deadline: September 8, 2023, 11:59pm.

The Institute for Digital Research in the Humanities invites applications for the 2023-2024 cohort of Digital Humanities Fellows.

The Digital Humanities Fellows are a cohort of faculty members, staff, and students from across the university committed to thinking and working together for an academic year. Joining with the IDRH Digital Storytelling Colloquium, the Fellows cohort is designed to form the foundation of an ongoing, institution-wide conversation about issues in the public and digital humanities. Fellows will workshop projects, attend events, and be granted unique access to networking opportunities and training in DH methods and tools.   

History[edit]

The first joint conference was held in 1989, at the University of Toronto—but that was the 16th annual meeting of ALLC, and the ninth annual meeting of the ACH-sponsored International Conference on Computers and the Humanities (ICCH).

The Chronicle of Higher Education has called the conference «highly competitive» but «worth the price of admission,» praising its participants’ focus on best practices, the intellectual community it has fostered, and the tendency of its organizers to sponsor attendance of early-career scholars (important given the relative expense of attending it, as compared to other academic conferences).

An analysis of the Digital Humanities conference abstracts between 2004 and 2014 highlights some trends evident in the evolution of the conference (such as the increasing rate of new authors entering the field, and the continuing disproportional predominance of authors from North America represented in the abstracts). An extended study (2000-2015) offer a feminist and critical engagement of Digital Humanities conferences with solutions for a more inclusive culture. Scott Weingart has also published detailed analyses of submissions to Digital Humanities 2013, 2014, 2015, and 2016 on his blog.

General Information

From 16 to 18 May 2017 Perm State University in cooperation with the Russian Association «History and Computing» holds the International scientific conference «Digital humanities: resources, methods, and research».

The conference will be held as a part of the Perm Natural Science forum.

The theme of the International Conference «Digital Humanities: Resources, Methods, and Research» is dedicated to the Digital Humanities, modern interdisciplinary direction, which is connected with both the use of information technology in specific areas of the humanities and the development of common approaches and methods.

Perm State University and the Russian Association «History and Computing» invite submissions on any aspect of digital humanities. These include, but is not limited to:

  • Social, institutional, global, multicultural and linguistic aspects of digital humanities.
  • Information technologies in historical research, historical information science, and digital history.
  • Computational linguistics, textology and textometry.
  • Digital technology in sociocultural practices.
  • Digital technologies in the preservation, study and visualization of historical and cultural heritage. Digital archives, museums, libraries.
  • Digital art, architecture, music, cinema, theater, electronic literature, art practices.
  • Presentation of projects and resources.

The conference is supported by Russian Foundation for Basic Research (grant 17-06-20071 G).

AVinDH SIG Workshop

The awareness of the increasing relevance of AV sources for scholarly work led to the idea of founding a special interest group (AVinDH SIG) during the DH Conference in Lausanne in 2014. The group has the aim “to facilitate communication and interaction between researchers from various disciplines including domains such as media studies, history, oral history studies, visual culture studies, social signal processing, archeology, anthropology, linguistics.»

On Monday 8 July, the fifth AVinDH workshop organized by this interest group took place at DH2019. The workshop, chaired this time by Lauren Tilton (University of Richmond) and Jasmijn van Gorp (Utrecht University), had around 20 participants from domains such as film, television and media studies, cultural history, stylometry, spatial humanities, information and computer science, arts, design and linguistics.

Цифровые Маркс, постмодернизм и феминизм ↑

Вы отмечали, что хороший университет — это левый университет, а «все гуманитарии по дефолту марксисты». Какое место левая мысль занимает в digital humanities?

Левая идея в связи с DH часто возникает только потому, что DH — это всё-таки гуманитарная область знаний и занимается она гуманитарной составляющей технологий. А в гуманитарных науках без марксистов никуда, увы (или ура!).

Что насчёт направлений с приставкой «пост-»?

Постмодернизм случился (или это слово случилось) 40–50 лет назад и за это время утратил все свои оппозиционные противомодерные черты. Поэтому здесь, например, те фигуры, которых мы привыкли считать постструктуралистами, называют структуралистами или даже семиологами. Деррида — структуралист, а Делёз — семиолог. Просто прошло время, и приставка «пост-» перестала иметь смысл. К DH всё это имеет такое же отношение, как левая идея: это очень значимая и влиятельная философская мысль XX века (особенно в Северной Америке), и её нельзя просто сбросить со счетов. Поэтому всех постмодернистов здесь читают и чтят.

У вас прошла встреча с Анитой Саркисян, в связи с этим несколько вопросов. Почему просили не делать фотографий и не рассказывать о встрече? Насколько актуальны, по вашему мнению, проблемы, поднимаемые в рамках феминизма, в цифровых гуманитарных науках?

Скриншот: https://t.me/digitalhumanities

Анита Саркисян вовлечена в громкий скандал, связанный с ее феминистским анализом компьютерных игр (всё это звучно назвали GamerGate), она регулярно получает агрессивные угрозы, и чтобы избежать какого-нибудь неприятного инцидента, нас просили не распроняться об этой встрече.

Проблемы гендера актуальны во всех гуманитарных науках, ну а DH это просто не могло обойти, потому что мы изучаем технологии и новые медиа, а они говорят о гендере и репрезентируют гендер наиболее выпукло. Здесь работа идёт в двух направлениях: люди изучают уже существующие игры и медиа через эту призму, а также люди создают диджитал-проекты на эту тему. Директор нашей программы сейчас разрабатывает проект Go Queer — это такая интерактивно-нарративная игра про квир-историю города Эдмонтона. Студентка нашей программы делает учебную игру для работников баров про то, как помогать клиентам в случае риска сексуального насилия. Это только работы на эту тему, которые я навскидку могу вспомнить, а их гораздо-гораздо больше.

Digital Humanities Careers

Before listing where you can utilize your digital humanities skills, let’s go through the main skills you will acquire during the studies. Those include:

  • an ability to apply critical, theoretical, and technological approaches to societal issues
  • an understanding of how to use complex data of the real world
  • knowledge of powerful tools and methods for data analysis and interpretation
  • comprehensive knowledge in the IT-sphere

Aside from all these, students of digital humanities receive solid training for writing and presentation skills and creative problem-solving. Without the mentioned skills, all the genuinely massive analytical work with the data will remain useless. Students should be able to identify the logical cues between data hints and real-life questions. Also, they should be able to effectively communicate their findings within the team and collaborate for more fundamental findings. 

It sounds like the discipline will grant you the most up-to-date and competitive skills. Therefore, the range of career applications for DH is also high. It’s worth mentioning that usually, pure humanity studies are considered a weak base for finding employment in the future. That’s because classic studies of humanities are too theoretical, and students usually graduate with many soft skills. In this regard, Digital humanities add hard competitive skills to traditional humanities studies and significantly increase the qualification of the graduates. 

So, the leading career perspectives of DH majors include:

  • Digital Curator
  • Cultural Designer
  • Information Architect
  • Data Scientist
  • Metadata Analyst

Also, you can freely work in traditional IT jobs like Web Developers, Mobile Developers, UI/UX Developers, Data Managers, Metadata Managers, Digital Resources Specialists, etc. 

Digital Humanities is one of the most interesting disciplines, both in terms of the idea behind it and its main tools and methodologies. We hope this section of ARMACAD will open doors to try yourself in the sphere and gift society with new and amazing findings.

I. Определение

1. «Цифровая революция» современного общества видоизменяет и ставит под вопрос традиционные формы создания и распространения знаний.

2. По нашему мнению, цифровые методы исследований имеют значение для всех гуманитарных наук. Digital Humanities развиваются не с «чистого листа». Напротив, они опираются на все научные парадигмы, знания и умения, накопленные каждой из соответствующих научных дисциплин, используя инструменты и перспективы, открывшиеся благодаря цифровым технологиям.

3. Цифровые гуманитарные науки по определению междисциплинарны и несут в себе все методы, средства и перспективы познания, связанные с цифровыми технологиями в области гуманитарных наук.

Conferences[edit]

Year Location Links Observations
1990 University of Siegen, Germany June 4–9
1991 Arizona State University, Tempe, Arizona, USA March 17–21
1992 Oxford University, Oxford, England 5–9 April
1993 Georgetown University, Washington, DC, USA June 16–19
1994 Sorbonne, Paris, France April 19–23
1995 University of California, Santa Barbara, California, USA July 11–15
1996 University of Bergen, Norway June 25–29
1997 Queen’s University, Kingston, Ontario, Canada June 3–7
1998 Lajos Kossuth University, Debrecen, Hungary July 5–10
1999 University of Virginia, Charlottesville, Virginia, USA June 9–13
2000 University of Glasgow, Scotland, UK July 21–25
2001 New York University, USA June 13–16
2002 University of Tübingen, Germany July 23–28
2003 University of Georgia, Athens, Georgia, USA May 29 — June 2
2004 University of Gothenburg, Sweden June 11–16
2005 University of Victoria, British Columbia, Canada June 15 — June 18
2006 Sorbonne, Paris, France July 5–9
2007 University of Illinois, Urbana, Illinois, USA June 2–8
2008 University of Oulu, Finland June 25–29
2009 University of Maryland, College Park, Maryland, USA June 20–25
2010 King’s College London, UK July 7–10
2011 Stanford University, California, USA June 19–22
2012 University of Hamburg, Germany July 16–22
2013 University of Nebraska-Lincoln, USA July 16–19
2014 University of Lausanne and EPFL, Switzerland July 8–12
2015 University of Western Sydney, Australia June 29-July 3
2016 Jagiellonian University and Pedagogical University of Kraków, Poland July 10–16
2017 McGill University and l’Université de Montréal, Canada August 1–4
2018 El Colegio de México, UNAM, and Red de Humanidades Digitales (RedHD), Mexico June 24-July 1
2019 Utrecht University, Netherlands July 9–12
2020 Carleton University and University of Ottawa, Canada July 22–24
2021 Local virtual conferences
2022 The University of Tokyo, Japan
2023 University of Graz, Austria
2024 George Mason University, Washington DC, USA

Digital Humanities по-русски ↑

А что подтолкнуло завести телеграм-канал «Digital Humanities по-русски»? Своеобразная эмигрантская тоска по родине в интернет-эпоху?

Тоска, конечно, есть, но телеграм-канал в общем не об этом. Я поняла, что каждый день получаю массу новых знаний, которые мне хотелось бы каким-то образом транслировать по-русски, тем более что digital humanities только-только появляются в России. Хотелось просто иметь возможность делиться впечатлением и новым опытом, а скетчевая, короткая форма канала оказалась идеальной формой для этого. Я пишу туда, когда у меня есть 5–10 минут свободного времени, ничего не редактирую и не пишу заранее черновиков. Поэтому там много глупых опечаток и тексты выглядят часто сырыми. Но, впрочем, мне за это не стыдно.

В России вы были кандидатом наук, а в Канаде вновь сели за парту. Нет ли чувства того, что уже знаете многое и можно расслабиться?

В России я была кандидатом наук, но не преподавала. Это не секрет, что реформы гуманитарного образования сказываются чрезвычайно плохо на трудоустраиваемости молодых кандидатов наук. Часов на кафедрах чрезвычайно мало, поэтому никакой гарантии, что ты будешь преподавать после защиты, нет. Я работала в литературном музее, и хотя это была интересная работа, у меня не было ощущения профессиональной реализованности. Поэтому никакой сконфуженности от того, что я кандидат наук и «снова за партой», у меня не было.

Мне нравится, кстати, как в Канаде люди легко и в любом возрасте готовы менять свою профессию и снова учиться. Люди получают докторскую степень в возрасте 60 лет после тридцатилетнего перерыва. Или у меня на программе есть бывшие инженеры, построившие неплохую карьеру, а потом вдруг они решили стать библиотекарями и диджитал хьюманистами. По поводу расслабленности могу сказать, что иногда я, конечно, могу расслабиться, так как знакома со многими теоретическими работами, которые мы читаем, а иногда нет, так как обучение на другом языке — это всё-таки большой челлендж.

Насколько хорошей базой послужило российское образование и написание диссертации?

Российское гуманитарное образование, по крайне мере то, которое я получила, действительно очень хорошее и действительно фундаментальное. Университет в России и университет в Канаде чрезвычайно отличаются по своей инфраструктуре, но изучают-то люди везде одно и то же. Платона, Маркса, Фрейда и Деррида одинаково читают везде, поэтому тот факт, что поверхностно я знакома со всеми основными теориями, даёт очень много. Плюс, конечно, навык многостраничного чтения очень ценен, хотя чтение на английском даётся в разы медленнее.

Если говорить о DH, то, по моим впечатлениям, эта сфера сейчас в России в зародышевом состоянии и держится на русских переводах местных работ.

Значит ли что-то российская степень кандидата наук для канадских университетов?

Единственные люди, которые понимают, что такое степень кандидата наук здесь — это слависты. Остальные просто не знакомы с нашей системой, и для них это скорее добавочный сертификат к магистерской степени. Но и на докторскую, и на магистерскую программы вполне можно поступить здесь, не имея кандидатской. Конечно, в Канаде есть официальные организации, которые подтверждают дипломы, и вполне реально получить бумажку о том, что кандидатская — это и есть PhD степень, но для того, чтобы с ней здесь преподавать, минуя получение местного PhD, нужны правильные связи и правильные публикации.

Оцените статью